هفتم آذر یادآور رشادت دریادلان نیروی ارتش
هفتمآذریادآوررشادتدریادلاننیرویارتش
شهید همتی ، مرواریدی از دل کویر سمنان که آبروی دریا شد
هفتم آذر در تقویم روز نیروی دریایی نام گرفته، روزی که بهخاطر شهادت دریادل رشید برخاسته از سمنان شهید محمدابراهیم همتی فرمانده ناوچه مروارید، یادآور رشادت و ایثارگری در راه وطن است
هفتم آذر روزی است که در آن نیروهای شجاع ناوچه همیشه قهرمان پیکان، با هدایت فرمانده این ناوچه، شهید محمدابراهیم همتی عملیاتی جاودانه را به ثبت رساندند و این روز را به عنوان روز نیروی دریایی ثبت کردند و با رشادت و جانفشانی خود نام خود را در دفتر حماسه و خون ثبت کرد و جاودانه شد.
در این روز قهرمانان ناوچه پیکان با مقاومتی مثال زدنی گوشه هایی از رشادت، ایمان و اتکای به خدا را در مقابله با دشمن تا بن دندان مسلح نشان دادند و نام خود را برای همیشه در تاریخ و قلب و جان ملت ایران جاودانه ساختند.
سمنان گرچه خطه ای کویری است اما در دوران دفاع مقدس دریا دلی را تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرد که نامش در تاریخ جاودانه شد، این دریادل در عملیاتی به شهادت رسید که در تاریخ نیروی دریایی ایران ماندگار شد و روز شهادت وی و همرزمانش به عنوان روز نیروی دریایی نام گرفت، دریادار شهید ˈمحمدابراهیم همتیˈ با ناوچه پیکان هفتم آذر 59 به پشتیبانی جنگنده های نیروی هوایی با وارد شدن به جنگی تمام عیار، دو فروند ناوچه ˈاوزاˈ ی عراق را به قعر آبهای نیلگون خلیج فارس فرستاد.
شهید محمد ابراهیم همتی فرزندی از خانواده 6 فرزندی بود که در اسفند 1329 در شهرستان سمنان متولد شد، وی به همراه خانواده، پس از گذشت 6 سال از تولدش به تهران مهاجرت کرد دوران تحصیل را در این شهر گذراند و با اخذ مدرک دیپلم از دبیرستان رودکی با وجود قبولی در رشته مهندسی دانشگاه تهران به دلیل علاقه ای که به دریا داشت نیروی دریایی را برگزید و برای گذراندن دوره های ناوبری و فرماندهی کشتی به آلمان اعزام شد و در بین دانشجویان 70 کشور رتبه اول را به خود اختصاص داد و به ایران بازگشت.
دریادار همتی برای تکمیل مهارتها و تخصص های دریانوردی پس از آلمان، دوباره به کشورهای سوئد و فرانسه اعزام شد و تا سال 1357 در آنجا تحصیل کرد و پس از اتمام دوره های تخصصی در بازگشت به ایران در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول خدمت شد.
دست سرنوشت به گونه ای باور نکردنی شهید محمد ابراهیم همتی را به ناوچه پیکان پیوند زد، چرا که همزمان با تحصیل در فرانسه، ناوچه پیکان به سفارش ایران در این کشور ساخته شد و این شهید بزرگوار با همین ناوچه به ایران بازگشت و تا روز شهادت در سمت فرمانده ناوچه پیکان بود و در این ناوچه خدمت کرد.
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 شهید همتی در مرخصی و در تهران بهسرمیبرد و پس از اطلاع از تجاوز نیروهای عراقی به میهن اسلامی، بیدرنگ برای عزیمت به بوشهر عازم فرودگاه شد اما به دلیل بمباران فرودگاه و لغو پروازها از طریق هوا نتوانست عازم محل ماموریت شود.
وی آرام و قرار نداشت و با اصرار بیش از حد، شبانه و با اتوبوس به شیراز رفت و از آنجا با خودروی سواری خود را به بوشهر رساند.
ناوچه تحت فرماندهی دریادار محمد ابراهیم همتی دو ماه بعد در هفتم آذر 59 در عملیات مروارید، هدف موشک قرار گرفت و در آبهای نیلگون خلیج فارس آرام گرفت، ناوچه پیکان در این عملیات با به آتش کشیدن اسکله های نفتی ˈالبکرˈ و ˈالامیهˈ مانع صادرات نفت عراق ازطریق خلیج فارس و دریای عمان شد ،اما پس از این عملیات، ناوچه پیکان در مسیر بازگشت هدف موشک قرار گرفت و پیکان نامی ماندگار در تاریح نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.
در نبرد سخت دریایی هفتم آذر 59 به سرفرماندهی ناوچه سرافزار پیکان، 2 فروند ناوچه موشک انداز از نوع ˈاوزاˈ و 13 فروند از هواپیماهای جنگنده ارتش بعثی عراق به قعر آب های خلیج همیشه فارس فرستاده شد و تعدادی از تکاوران دریایی عراق کشته شدند و تعدادی نیز به اسارت درآمدند.
پایانه های ˈالبکرˈ و ˈالامیهˈ از بزرگترین مراکز صدور نفت عراق است که در شمال خلیج فارس، در دهانه خور عبدالله، نزدیک جزیره بوبیان کشور کویت قرار گرفته که از شاهرگ های حیات اقتصادی عراق از طریق دریا محسوب می شدند.
یکی از اهداف اصلی این عملیات، تسخیر دو سکوی مهم نفتی عراق یعنی سکوی البَکر و اَلْاُمیّه و انهدام تأسیسات بسیار مهم این دو سکو بود. پایانه های نفتی البکر و الامیه از بزرگترین مراکز صدور نفت است که در شمال خلیج فارس، در دهانه ی خور عبدالله، نزدیک جزیره بوبیان کویت قرار گرفته و از شاهرگ های حیاتی اقتصاد عراق از طریق دریا به حساب می آید. در این نبرد دریایی سخت، دو فروند ناوچه ی موشک انداز از نوع «اوزا» و 13 فروند از هواپیماهای جنگنده ی دشمن به قعر آب های خلیج فارس فرستاده شد. به علاوه تعدادی از تکاوران دریایی عراق کشته و تعدادی نیز به اسارت در آمدند.
دشمن بعثی برای جبران این شکست ها در شب هفتم آذر 1359، با اعزام تعدادی شناور جنگی از طریق بندر نظامی «ام القصر» در خور عبدالله، سعی در باز پس گیری پایانه ها کرد که در این مصاف، 1 فروند از شناورهای عراقی غرق و 2 فروند صدمه دیده و بقیه از صحنه ی عملیات گریخته و به ام القصر بازگشتند. در سپیده دم هفتم آذر 1359، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا با برخورداری از پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی کشورهای منطقه و آواکس ها و ماهواره های کشورهای استکباری و یاری گرفتن از تأسیسات نظامی ساحلی کشورهای نزدیک صحنه ی عملیات، بار دیگر در صدد باز پس گیری این پایانه ها برآمد. اما در یک مصاف نابرابر ناوچه ی پیکان به تنهایی توانست تعداد دیگری از کشتی ها و هواپیماهای عراقی را از صحنه ی عملیات خارج کند.
ناوچه پیکان که در این عملیات نقش مهمی در انهدام نیروی دریایی رژیم بعث داشت هنگام بازگشت به ایران و پس از ساعت ها نبرد بی امان، هنگام ظهر 7 آذر 1359، در حالی که دلاورمردان آخرین گلوله های خود را به سوی دشمن نشانه می رفتند، ناوچه ی پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و به همراه فرمانده و 36 نفر از کارکنان آن در شمال خلیج فارس، در دل آبهای گرم و نیلگون آن جای گرفت و صفحه ی زرین دیگری بر تاریخ نبردهای دریایی کشور افزوده شد و نتیجه ی این مصاف، انهدام بزرگترین پایانه های صدور نفت منطقه و از کار انداختن بیش از 50% از توان رزمی نیروی دریایی عراق، بود.
امام خمینی(ره) به پاس رشادت نظامیان نیروی دریایی ارتش به ویژه مقاومت جسورانه ناوچه پیکان در برابر تهاجم دریایی و هوایی رژیم بعثی، هفتم آذر را با عنوان «روز نیروی دریایی» نامگذاری کردند .تا همه ساله حماسه ی با شکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر دریایی گرامی داشته شود.
فرمانده ناوچه پیکان ، دریادار " محمدابراهیم همتی " دریادلی از سمنان بود و سالروز شهادت مردی از کویر به نام روز نیروی دریایی نامگذاری شده است .
تقدیم به همه کسانی که در راه دفاع از آب و خاک ایران زمین مردانه جنگیدند و آنهایی که قهرمانانه شهید شدند
www.p224.ir
روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان
پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله