دیدار جناب آقای دکتر صالحی عمران ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با جناب آقای آشناگر استاندار سمنان
دکتر ابراهیم صالحی عمران ، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور و هیات همراه با حضور در استانداری سمنان با دکتر آشناگر دیدار و گفتگو کردند.
امضای تفاهمنامه دانشگاه فنی و حرفهای با ۱۲ استانداری کشور
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: دانشگاه فنی و حرفهای با امضای تفاهمنامههایی با استانداران سراسر کشور در زمینه رشد و توسعه آموزشهای فنی و حرفهای گام برمیدارد و تاکنون با ۱۲ استان تفاهمنامههایی امضا شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان ، دکتر ابراهیم صالحی عمران ، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور دیدار با استاندار سمنان را فرصتی مغتنم برای خود دانست و اظهار کرد: توجه به دانشگاه فنی و حرفهای و نظرات تخصصی مدیران در کارگروههای تخصصی نقش مؤثری در رشد و توسعه این دانشگاه ایفا خواهد کرد.
او گفت: با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فنی و حرفهای تنها دانشگاهی است که اجازه تغییر سرفصلهای آموزشی خود را دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای افزود: با تلاش کارکنان و اساتید توانمند این دانشگاه، تمام سرفصلهای آموزشی دانشگاه را پس از ۲۰ سال تغییر داده و بروزرسانی کردهایم.
صالحی عمران بیان کرد: بازنگری رشتههای آموزشی این دانشگاه در دستور کار مسؤولان دانشگاه است؛ دانشجویان این دانشگاه در سطوح کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته فارغالتحصیل میشوند.
او گفت: هدفگذاری اصلی این دانشگاه بر گسترش و کیفیسازی آموزشها در سطح کاردانی پیوسته است و اصرار داریم تا دانشجویان را پس از تحصیل در هنرستانها بهسوی تحصیل مستقیم در این دانشگاه سوق دهیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای اضافه کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد از دروس دانشگاه فنی و حرفهای بهصورت کارگاهی و مهارتی ارائه میشود و هنوز تا بروزرسانی کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه در حد موردنظر فاصله داریم.
صالحیعمران اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفهای، یکی از بزرگترین دانشگاههای حضوری ایران بوده و وجود بیش از ۱۸۰ دانشکده و آموزشکده مؤید گستردگی و حجم بالای فعالیت این دانشگاه در کشور است.
او گفت: این دانشگاه بیش از 200 هزار نفر دانشجو در دورههای کاردانی و کارشناسی دارد. دانشگاه فنی و حرفهای در سال ۱۳۹۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی از وزارت آموزش و پرورش منفک شد و در زیرمجموعه آموزش عالی قرار گرفت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای اضافه کرد: بیش از ۶۰ رشته کارشناسی و ۹۰ رشته کاردانی در راستای تربیت تکنسین و کارشناس فنی در این دانشگاه ایجاد شده است.
صالحیعمران اظهار کرد: در استان سمنان، چهار دانشگاه فنی و حرفهای با چهار هزار نفر دانشجو در حال حاضر در استان سمنان فعالیت دارد.
او گفت: تلاش داریم تا توسعه کیفی در دانشگاههای فنی و حرفهای استان سمنان را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای افزود: وجود بیش از ۵۰ کارگاه و آزمایشگاه مجهز در دانشگاههای فنی و حرفهای استان نشان از توجه خاص این دانشگاه به آموزش مهارتهای فنی و حرفهای دارد.
صالحیعمران ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفهای با امضای تفاهمنامههایی با استانداران سراسر کشور تلاش دارد تا زمینههای رشد و توسعه آموزشهای فنی و حرفهای را در استانهای کشور افزایش دهد و در این راستا، تاکنون با ۱۲ استان تفاهمنامههایی به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان امضا شده است.
وی اضافه کرد: آموزشهای دانشگاه فنی و حرفهای در ارتباط تنگاتنگ با آموزش هنرستانها و شاخههای کار و دانش است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: اختصاص اعتبار به دانشگاه فنی و حرفهای از محل اعتبارات توازن استان نقش مؤثری در توسعه این دانشگاه در استان خواهد داشت.
صالحیعمران گفت: ارائه مدرک دانشگاهی معتبر و استفاده از اساتید متخصص و ماهر ازجمله مواردی بوده که موجب جذابیت این دانشگاه برای مخاطبین خود شده است و باید بین سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه فنی و حرفهای کشور تعامل و ارتباط مؤثر ایجاد شود.
استاندار در ادامه با تجلیل از نقش موثر و اقدامات انجام شده توسط مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای در سطح استان سمنان گفت : تمایل به همکاری و مشارکت با دانشگاه فنی و حرفه ای را داریم و بازای ۷۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته از سوی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ، این استانداری نیز ۳۰ درصد مشارکت خواهد نمود.
وی با انتقاد از شیوه ی نظری و تئوری آموزش در کشور گفت : شیوه و روش آموزش در کشور ما باید تغییر کند
استاندار اضافه کرد : یکی از مشکلات اساسی آموزش در کشور ما ، تاکید بیش از حد به تربیت و پرورش کارشناس است در حالی که کشور با کمبود تکنسین و نیروی ماهر مواجه می باشد .
استاندار گفت : دانش آموختگان رشته های نظری زیادند ، اما بازار کار برای آنان نیست و بی تردید اگر مهارت دانشجویان افزایش یابد ، بازار کار نیز برای آنان فراهم خواهد شد.
او با تاکید بر ضرورت بروز رسانی تجهیزات و امکانات کارگاههای فنی و حرفه ای گفت : کارگاههای فنی و حرفه ای ما متناسب با تکنولوزی روز نیست و لذا این امر بازار کار را محدود می کند
آشناگر در ادامه با بیان ظرفیتها و توانمندی های استان سمنان عنوان کرد : استان سمنان ، استانی پر ظرفیت و کم جمعیت است که توجه به نیازهای این استان می تواند در پذیرش سر ریز جمعیت استانهای مجاور و ایجاد اشتغال برای کشور موثر باشد
فاطمه منصوری ، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان در جلسه دیدار رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با استاندار سمنان، با تاکید بر لزوم ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای در سطح کشور گفت : سند راهبردی توسعه مهارت استان تهیه و تدوین شده است و همکاری تمامی دستگاههای مرتبط با آموزش فنی و حرفه ای نقشی موثر در توسعه ی این آموزشها و ایجاد اشتغال در سطح استان خواهد داشت.
وی با اشاره به شرایط کرونایی موجود و نیاز به بازنگری در سند توسعه مهارت استان گفت : شورای مهارت ذیل کارگروه آموزش و پژوهش استانها تعریف شده و این شورا برای نخستین بار در سطح کشور در استان سمنان اجرایی شد که می توان با تجمیع ظرفیت دستگاههای دست اندر کار ، از این توانمندی در جهت توسعه ی فنی و حرفه ای و مهارت استفاده نمود.
منصوری اضافه کرد : برخی رشته های فنی و حرفه ای در سطح استان ، از آزمایشگاههای مجهز و تخصصی برخوردارند که در صورت توجه به ظرفیت ها و میزان تقاضا می توان حوزه ی آموزش های با کیفیت فنی و حرفه ای را گسترش داد.
ایشان در ادامه با اشاره به ارائه ی هشت راهبرد اصولی استاندار در توسعه ی استان بر ضرورت کاربردی شدن و اجرایی نمودن این راهبردها بویژه در توسعه ی مهارتها و آموزش های فنی و حرفه ای در استان سمنان تاکید کردند .
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان همچنین با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی مناسب در جهت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای گفت : موضوع فرهنگ یک دغدغه ی عمومی و مهم جامعه ی ماست و همه باید باور کنیم که فراگیری مهارت و تخصص های فنی و مهارتی امری لازم برای جوانان و نوجوانان کشور ماست و در این زمینه باید خانواده ها را توجیه و هوشیار ساخت .
منصوری گفت : خوشبختانه با اقدامات مناسب آموزش و پرورش و متوازن سازی رشته های تحصیلی شاهد گرایش طیف گسترده ای از دانش آموزان به تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش می باشیم اما لازم است در این زمینه باز هم تلاش نموده و فعالیت نماییم